Wie bouwt en schrijft mijn website?

Er zijn al zoveel websites die op elkaar lijken. Qua vormgeving, inhoud en schrijfstijl. Doorbreek de sleur en maak een unieke website die wordt gewaardeerd en gevonden.
opmerkelijke website

Een nieuwe website laten maken is niet ingewikkeld. Er zijn genoeg webdesigners die je daar graag mee willen helpen. De vraag is: Gaat je nieuwe website je ook helpen aan nieuwe klanten? Als je huidige website nauwelijks bezoekers trek en weinig of niets oplevert, moet je het anders aanpakken. Oude wijn in nieuwe zakken gaat je niks opleveren.

Ooit, voor het internettijdperk, had elk midden- en kleinbedrijf op z’n minst een folder of bedrijfsbrochure. Gemaakt door een reclamebureau om new business mee te doen en waar er minimaal 1.500 exemplaren van werden gedrukt.

Een mooi initiatief, ware het niet dat in de meeste gevallen een jaar later er nog dozen vol drukwerk in het bezemhok stonden te wachten om door de shredder te worden gehaald. Weggegooid geld dus.

De geschiedenis herhaalt zich. Vandaag de dag staan er heel veel websites geparkeerd in het online bezemhok. Ze worden niet opgemerkt en krijgen geen aandacht. Eigenlijk best triest omdat veel kansen onbenut blijven en potentiële samenwerkingen uitblijven. En dan heb ik het nog niet over de gemaakte kosten.

Een nieuwe website nodig? Maak niet weer dezelfde fouten

Ondernemers maken over het algemeen dezelfde fout als er een website moet worden gemaakt: ze kijken eerst af bij concurrenten. Heel begrijpelijk, want dan is veel denkwerk al voor ze gedaan.

kijk-niet-af-bij-een-verkeerde-website

Okay, je moet weten wat je concurrenten doen om te kunnen scoren, maar ideeën, pagina-indelingen en teksten een beetje kopiëren is onverstandig. Voor je doelgroep zijn jullie dan allemaal één pot nat: saai, middelmatig en voorspelbaar. En Google rankt je slecht. Waarom? Hoeveel websites staan online waar dezelfde teksten op staan als: “Bij ons bent u aan het juiste adres” of “Wij denken met u mee” of “Uw … is bij ons in goede handen”.

Google kan dan niet kiezen.

Heb het niet alleen over jezelf

Een kolossale fout die de meeste bedrijven maken, is dat ze het op de website alleen over zichzelf hebben. Pagina’s vol over wie ze zijn, wat ze allemaal kunnen en hoe goed ze wel niet zijn. Oog voor klantvragen is er nauwelijks.

Natuurlijk moet je vertellen over je skills maar doe dat altijd in relatie tot het probleem of vragen van de klant.

Een voorbeeld? Komt ie…

Stel, jouw bedrijf verzorgt financieringen voor het MKB. Dan kun je wel roepen dat je fantastische producten hebt die perfect passen bij de wens van de klant maar dan ga je minimaal aan één belangrijk feit voorbij: voor een ondernemer kan het regelen van een financiering voor -pak ‘m beet – een bedrijfskeuken een hele puzzel zijn. Er zijn immers zo veel regels en voorwaarden.

Dus wat doe jij? Jij schrijft op je website een tekst die begint met de kop: Bedrijfskeuken financieren hoeft helemaal geen puzzel te zijn. Deze kop is SEO-proef omdat de zoekvraag voor in de zin staat (bedrijfskeuken financieren) en daarnaast appelleert de kop aan het probleem van de klant (een puzzel).

Als je vervolgens in gewone mensentaal uitlegt waarom het allemaal niet zo moeilijk is, zullen je kansen op klandizie stijgen. Je wordt beter gevonden en helpt immers een probleem oplossen.

Op een kop als: “Wij verstrekken betrouwbare financieringen voor het MKB” zal niemand als zoekvraag invoeren. Een betrouwbare financiering is een waarde waar mensen vanuit gaan.

Hoe opmerkelijker, hoe beter

hoe unieker-hoe-beter

Saaiheid en middelmatigheid worden kritiekloos geaccepteerd maar we weten ook dat dit nooit tot succes leidt. Mensen houden van NIEUW en OPMERKELIJK. Als jij een middelmatige ‘veilige’ website laat maken, gaat je dat niet veel opleveren.

Een unieke website die alleen bij jou past (en bij niemand anders) zal op meer waardering kunnen rekenen dan een saaie website met standaardteksten en nietszeggende foto’s die iedereen gebruikt.

Voorbeeld: wat is een unieke website?

Je hoeft niet gek te doen om uniek of opmerkelijk te zijn. Uniek is als jij iets doet wat niemand anders doet in jouw branche of regio, maar waar je je klanten wel een groot plezier mee doet.

Okay, dat is makkelijker gezegd dan gedaan en vraagt om een voorbeeld…

Stel je hebt een accountants- of administratiekantoor. Dan kun je zoals de meeste bedrijven in die sector vooral heel formeel vertellen dat je accuraat en betrouwbaar bent (gaap, daar gaan we toch vanuit?) en dat je niet alleen aan ‘geschiedschrijving’ doet maar juist adviseert.

De pagina’s: OVER ONS, ADVISERING, MEDEWERKERS, CONTACT, enz. zijn meestal online dienstmededelingen. Kortom, er is niks dat ondernemers prikkelt om van boekhouder te wisselen.

Maar stel, jij steekt energie in het geven van financiële kennis. Je schaft voor 250 euro per jaar het schermopname en video-editingprogramma Camtasia aan en neemt korte filmpjes op (nee, je hoeft niet zelf in beeld als je dat niet wilt) en geeft uitleg over de meest uiteenlopende boekhoudkundige zaken. Zaken waar je klanten wat aan hebben. Zeg maar lesjes in boekhouden, waardevolle tips en wetgeving.

Telkens als jij een nieuw filmpje hebt opgenomen, plaats je het op je website (eerst op Youtube of Vimeo en dan de link naar je website). In een e-mail (nieuwsbrief) stuur je je klanten en relaties weer een berichtje dat er weer een tutorial of tip klaarstaat.

deel-je-kennis-je-klanten

Kijk, als het zo aanpakt heb je een unieke en waardevolle website.

Oh ja, wees niet bang dat je business weggeeft, dat gebeurt niet want ondernemers die zelf gaan boekhouden stappen sowieso over op online boekhoudprogramma’s.

Je website opmerkelijk maken en houden is veel werk

Tja, je moet er wel wat voor over hebben als je klanten wilt behouden en nieuwe klanten wilt werven. Je bent ondernemer of niet. Iemand die een stenen winkel heeft zit ook niet de hele dag op z’n kont te wachten tot er een klant binnenkomt. Die is ook continu bezig om de aandacht van klanten te trekken met styling, producten, collecties en acties.

De tijden zijn veranderd en veranderen steeds sneller. De folder van weleer was na een jaar al verouderd maar een website die online wordt gezet en een jaar lang ook niet op onderhoud kan rekenen, is net zo.

Als ondernemer moet je vandaag tijd, geld en mensen kunnen vrijmaken om waardevolle content te produceren. Een website die continu in beweging is en alsmaar uitbreidt met blogs, vlogs, producten en diensten wordt steeds meer bezocht. Daar zorgt Google wel voor!

Gek genoeg is dit al langer bekend maar slaan veel ondernemers er nog onvoldoende op aan. Soms omdat men denkt dat het wel los zal lopen of heeft men simpelweg te weinig tijd. Vooral de zelfstandige zonder personeel heeft daar last van. Die moet al zoveel zelf doen…

Ondernemers die regelmatig hun website updaten met waardevolle content worden uiteindelijk veel beter gevonden en geraadpleegd. Het levert meer omzet op en gaan het beter doen dan concurrenten.

content-marketing-voor-meer-klanten

Wie niet de tijd heeft maar wel budget, kan natuurlijk altijd een online campagne opstarten en met Google Adwords aan de slag. Best effectief maar niet goedkoop. Misschien wel een paar duizend euro per maand.

Inbound Marketing zorgt voor traffic

Marcus Sheridan – inbound marketing pioneer – zegt het in zijn boek heel treffend: if They ask, you answer. Kort door de bocht betekent dit: dat als iemand in Google een vraag intypt die relevant is voor jouw business en jij daar het antwoord op je website hebt staan, het heel goed mogelijk is dat die persoon jouw website bezoekt en mogelijk meer. Bij inbound marketing is de klant op zoek naar jou in plaats van anders om.

Even terug naar het voorbeeld van het administratiekantoor. Er staan dus veel filmpjes en blogs op met boekhoudtips en als iemand meer ondersteuning zoekt voor zijn/haar administratie, typt in de Google zoekbalk in: ‘boekhoudtips zzp’ of ‘tips voor administratie’ dan is de kans aanwezig dat jullie een match hebben.

Eenmaal op de website aanbeland ziet de persoon in kwestie heel veel relevante info staan en is dit misschien het begin van iets moois. Grappig hè, zij vragen en jij geeft antwoord. Je zal niet de eerste zijn die hierdoor nieuwe klanten werft. Ga je zelf maar na.

Gaat een mooie website mij helpen?

Dat kan. De kwaliteit van je communicatie straalt immers af op de kwaliteit van je business. Als de inhoud van je site niet aanspreekt en bezoekers niet verder helpt, dan heb je aan een mooi online design-vehikel geen mieter. Sterker, een matig vormgegeven website met waardevolle content zal het beter doen dan een mooie site zonder toegevoegde waarde.

Mijn bedrijf levert kwaliteit, dus ik heb niks te vrezen

Super voor jou en je tevreden klanten. Hou ze vast! Bedenk wel dat ‘kwaliteit’ vandaag een commodity is geworden. Iedereen levert kwaliteit en roept dat uit volle borst. Om online gekozen te worden is meer nodig. Het tonen van logo’s van klanten-van-naam geeft je autoriteit en helpt je echt maar het is niet voldoende. Daar ben ik inmiddels wel achter gekomen.

Een opmerkelijke website maak je samen met Teamenzo

Je zou me eens moeten bellen of mailen. Dan kunnen we afspreken en samen kijken of we jouw website naar een hoger (en winstgevend) plan kunnen tillen. Een verkennend gesprek kost niks. Je moet er alleen wat tijd voor vrij maken. Bel 06 81 61 42 25 / (0499) 37 87 63 of mail me: theo@teamenzo.nl

 

Theo Basstein
Theo Basstein

Allround in reclame, copy, art, online marketing en webdesign. Ik schrijf over het vak, trends en opmerkelijke zaken. Mijn motto: Best kan beter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Laat me weten wanneer je weer een nieuwe blog hebt

Dank voor je aanvraag.